Pengenalan



Pengajaran dan pembelajaran yang inovatif adalah penting untuk masa kini dan masa hadapan pendidikan demi melahirkan pelajar yang kreatif dan berdaya saing sekaligus mencapai potensi penuh pelajar. Institut-institut pengajian tinggi, terutamanya institusi persediaan seperti Kolej Matrikulasi, perlu bersiap sedia untuk memenuhi keperluan intelek pelajar generasi baru dengan menyediakan bahan-bahan baru yang dapat mengukuhkan pemahaman pelajar dan merangsang intelektual mereka untuk berfikir secara kreatif dan kritis.

Inovasi PdP berasaskan produk untuk kali ini adalah berkaitan subtopik Partial Fractions Decomposition (PFD)PFD merupakan proses menguraikan ungkapan rasional polinomial kepada hasil tambah ungkapan rasional yang lebih mudah. PFD diaplikasikan pada pecahan

P(x)
Q(x)

dimana P, Q adalah polinomial dan kuasa P kurang daripada kuasa Q. Walaubagaimanapun, jika kuasa pengangka P(x) lebih besar daripada penyebut Q(x) (atau dikenali sebagai pecahan tidak wajar), maka long division harus diaplikasikan terlebih dahulu. 

Di dalam Program Matrikulasi, PFD merupakan subtopik yang dipelajari di dalam topik besar Differentiation dan Integration. Berdasarkan maklum balas dari beberapa Pensyarah Matematik, terdapat sejumlah besar pelajar matrikulasi yang menghadapi kesukaran dalam menyelesaikan masalah yang melibatkan PFD. Lazimnya, pelajar masih keliru dalam memilih susunan langkah yang betul untuk diaplikasikan dan akhirnya menggunakan cara yang salah. Sebagai contoh, pelajar sering kali memilih long division tanpa mengenalpasti sama ada pecahan tersebut adalah pecahan wajar atau tidak wajar. Pelajar juga menghadapi masalah dalam mengenalpasti sama ada suatu fungsi itu mempunyai faktor linear yang berulang mahupun tidak.  

Oleh itu, antara langkah untuk mengatasi permasalahan ini adalah melalui Partial Fraction Decomposition Chart (PFDC), dimana dengan adanya PFDC, ini dapat membantu pelajar mengenalpasti  terlebih dahulu susunan langkah yang betul dalam menguraikan ungkapan rasional polinomial. 










No comments:

Post a Comment